Fejfrissítő Hét a Kövy Sándor Általános Iskolában

KÖVY SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA

Kinek köszönhetjük a jógyakorlat megosztását?

Kiss Dóra

Melyik témakörhöz kapcsolódik?

Fejfrissítő Hét

Kiknek szól?

Alsó tagozatos és felső tagozatos tanulók

JÓGYAKORLAT BEMUTATÁSA

Célkitűzés

Intézményünkben fontosnak tartjuk, hogy főleg alsóbb osztályokban mozgással szakítsuk meg a tanórákat. Így volt ez ezen a héten is, még nagyobb hangsúlyt fektettünk erre és megvalósítottuk felsőbb évfolyamokon is.

Megvalósítás

Minden tanórán alkalmaztunk mozgásos feladatokat. Íme néhány példa, hogy miként valósultak meg ezek.

1. Történelemórai „testnevelés” a 7. évfolyamon
A dualizmus korában 1868-ban jelent meg a népoktatási törvény, mely előírta a 6–12 éves korú gyermekek tankötelezettségét. Voltak olyan iskolák, ahol osztályonként akár 60 diák is tanult. Sportolásra kevés lehetőség volt. Megnéztük a gyerekekkel, milyen mozgásformát lehetett – akár a dualizmus idején is – egy tanteremben megvalósítani. Tudtunk nyújtózkodni, karkörzést, vállkörzést végezni.

2. Énekóra az 5. és 6. évfolyamon

  • Hangmagasság játékot játszottunk: (d-m-s) játék
  • A hangmagasság-különbségeket jelezni kellett testmozgással. (Pl. a legmagasabb hangra felemelték a kezüket)
  • Hangmagasság játékot játszottunk. Labdával hangközök megnevezése és a szolmizációs hangok szomszédainak felsorolása történt. Aki jól válaszolt, labdát kapott.

3. Matematikaóra az 5. évfolyamon
„Maradj talpon!” játékkal kezdtük egy labda segítségével. A gyerekek a negatív számok körében végeztek műveleteket. A labdát én dobtam a gyerekeknek úgy, hogy mondtam egy műveletet, aminek az eredményét kellett megmondani, és egyúttal vissza kellett nekem dobni a labdát. Ha valaki rossz választ adott leült. Az a tanuló nyert, aki a legutoljára maradt állva.

4. Magyaróra az 1. évfolyamon
Mozgásos mondókákkal frissítettük a fejeket.

„Csizmát húz a sündisznó,
almát szedni volna jó.
Leszedi a vödörbe,
berakja a sütőbe.
Jól belakik belőle!”

5. Ének-zene óra a 2. évfolyamon
Már korábban megismert dalt, a mai órán szolmizálva tanultuk meg énekelni. A dal három hangból áll, minden hanghoz egyszerű mozgást kapcsoltunk. A dalt szolmizálva énekeltük és annak ritmusát és dallamát követve végeztük a frissítő gyakorlatokat az énekléshez kapcsolva.

6. Matematikaóra a 3. évfolyamon
A figyelmük fenntartásának érdekében a kedvenc szabályjátékukra (Seriff) került sor. A játékosok körben állnak. A játékvezető a kör közepén áll. Hirtelen feltesz egy kérdést (egy szorzást), és ezzel a kérdéssel egy időben rámutat valakire, akinek gyorsan le kell guggolnia és nem szabad válaszolnia. A mellette álló két játékos közül, aki előbb válaszol az benn marad a játékban, a másik kiesik vagy zálogot ad. Ha nem akarjuk, hogy kiessen bárki is, játszhatjuk úgy is, hogy a gyorsabban válaszoló megy be a kör közepére, a lassabb pedig a helyén marad.

7. Matematikaóra a 4. évfolyamon
Gyakran játékos reggeli tornával kezdjük a napot, ezen a héten pedig az igaz-hamis játékot tettük mozgalmasabbá. Igaz állításnál a tanulók egy plusz jelet mutattak, és állva maradtak, míg hamis állításnál leguggoltak és egy negatív jelet mutattak. Ez alkalommal a mozgást a negatív számok gyakorlásánál használtuk. A tanulók motivációjának fenntartásának az egyik legeredményesebb módja.

8. Magyaróra az 1. évfolyamon (fejlesztő csoport)
Az első évfolyamon kiemelt szerepet tölt be a mozgás, az éneklés a tanulók felfrissítésében. Az olvasás- és írásórákon alkalmazott mozgásfejlesztés pozitív hatással van a gyermekek teljesítményére, hangulatára egyaránt. Egyik kedvelt játékunkban a székek támlájához ragasztott testhelyzeteket ábrázoló képeket kell leutánozniuk. Zenére vagy saját éneklésünkre egyenletesen járunk körbe. A dal végén, a zene megszakításában próbálják minél ügyesebben felvenni a pozíciót. Minden csoportomban nagyon kedvelik a gyermekek.

9. Matematikaóra az 1. osztályban (fejlesztő csoport)
A számok tulajdonságait ismételtük, ezen belül a páros és páratlan számokra is külön kitértünk. Megvizsgáltuk, hogy a testünkön mely testrészeink párosak és melyek páratlanok. Ezt követően elénekeltük ,,A fejem, a vállam, a térdem, a bokám…” kezdetű dalt mozgással kísérve (mutatva a testrészeinket) először lassú, majd egyre gyorsabb tempóban.

10. Nyelvtanóra a 2. évfolyamon
Óra eleji bemelegítésként játszunk „Szaladgálós másolás” játékot. A tanteremben 12 szókártyát helyezünk el, lehetőleg eldugott, nehezen látható helyekre tesszük. A kártyákon helyesírási nehézséget okozó szavak találhatók. Minden kártyát csak egyszer lehet megnézni, elolvasni, aztán a füzetünkbe le kell helyesen írni. Aztán újabb kártyát keresünk, majd azt is leírjuk. Nehezíthetjük, a feladatot azzal, hogy időtartamot szabunk meg a feladat elvégzésére. Végén közösen ellenőrizzük a szavak helyesírását.

Tapasztalatok, javaslatok

A gyerekek az ilyen jellegű feladatokat mindig nagyon élvezik, és a kollégák is egyre nagyobb hangsúlyt adnak ezeknek.

Galéria