
A digitális eszközök alkalmazásának lehetőségei a testnevelésórákon
Kinek köszönhetjük a jógyakorlat megosztását?
Raffai Gyöngyi
Melyik témakörhöz kapcsolódik?
Digitális Témahét
Kiknek szól?
Felső tagozatos tanulók
JÓGYAKORLAT BEMUTATÁSA
Célkitűzés
- A tanulók smerjenek meg olyan alkalmazásokat, amelyek segítik a tanulási folyamataikat. Bővüljön elméleti és gyakorlati tudásuk.
- Alakuljon ki pozitív jövőkép a digitális technológiák mindennapi használatával kapcsolatban.
- Váljanak a digitális világ tudatos felhasználóivá.
- Fejlődjék gondolkodásuk, kommunikációjuk, együttműködési és véleménynyilvánítási készségük.
- Ismerjék az okostelefonok szakszerű használatát, tudjanak videó- és hangfelvételeket készíteni.
Megvalósítás
1. Előzetes feladatok
Mivel iskolánkban az okos telefonok használata igazgatói engedélyhez kötött előzetesen egyeztettem az intézményvezetőnkkel. A gyerekeknek pénteken kihirdettem, hogy a Digitális Témahéten a telefonok behozatala engedélyezett és mindenki hozza magával a testnevelésórákra.
2. Tanórák
Hétfő: Ismerkedés mobilapplikációkkal
A hét első testnevelésóráján közösen megbeszéltük, hogy a hét során ki milyen alkalmazást fog letölteni és mutat be társainak. Az alkalmazások kiválasztásában nagy segítséget jelentett az Aktív Iskola felületen található eszköztár. A tanulók 2-3 fős csoportokat alakítottak ki és az aktivitásra ösztönző applikációk közül kiválasztották a saját érdeklődési körükhöz legközelebb állót, melyet majd megismertetnek a többiekkel.
Lépésszámlálók aktiválása a telefonokon.
Kedd: NETFIT eredmények kiértékelése
Cél: visszacsatolás a mérésben elért eredményekről
Okostelefonok és notebook használatával regisztráltunk a NETFIT informatikai rendszerébe, majd a belépési linken keresztül mindenki megtekintette a saját mérési eredményének kiértékelését. Az eredmények megbeszélése: ki-miben fejlődött vagy romlott az elmúlt évekhez képest, célkitűzések megfogalmazása. A zónák értelmezése.
Szerda: Köredzés
Cél: önálló feladat-végrehajtás, erőfejlesztés
A 2-3 fős csoportok előre letöltöttek különböző erősségű aktivitásra ösztönző applikációkat, melyek bemutatására köredzés formájában került sor.
– 7 Minute Workout / 7 perc edzés
– Nike Training Club
Csütörtök: Tinijóga
Cél: önálló feladat-végrehajtás, új mozgásforma bemutatása
A jógaóra a Yoga for Kids & Family fitness program felhasználásával valósult meg. Egy tanuló készült fel az órára, ő tartotta a többieknek a különböző nehézségi fokozatú gyakorlatokat.
– Yoga for Kids & Family
Péntek: Gúlaépítés
Cél: önálló feladat-végrehajtás, egyensúlyozó képesség fejlesztése
A 2-3 fős csoportok előre letöltötték az applikációt, és megbeszélték, hogy mely elemeket építik fel az ajánlásokból. Az egyszerűbb gyakorlatok után egyre nagyobb csoportokban egyre bonyolultabb elemek megépítésére vállalkoztak.
– Balance It
Tapasztalatok, javaslatok
„Nagyon szórakoztatónak és sokkal különlegesebbnek találtuk ezeket a testnevelés órákat, mint a hagyományost. Nagyon tettszett, hogy mi tervezhettük meg, hogy mivel fogunk foglalkozni és a megvalósításban is szabad teret kaptunk. Eleinte kicsit féltünk, hogy rendbontás lehet az órán, de az osztályból mindenki örült a megszokottól eltérő óravezetésnek. Hozzánk nagyon közel áll az okos telefonok mindennapos használata és az is nagyon tetszett, hogy olyan alkalmazásokkal ismerkedhettünk meg, amiről még nem is hallottunk és a hétköznapokon nem használunk. Az alkalmazásokban lévő feladatok érthetőek voltak, különböző nehézségi szintek között lehetett válogatni és azt is mi dönthettük el, hogy mekkora csoportokban végezzük a különféle feladatokat. Én úgy gondolom, hogy az is előnyt jelentett a heti órák megtervezésében, hogy az osztálytársainkat jól ismerjük, így az ő igényeikhez igazodva válogattunk a különféle gyakorlatok/feladatok között. Összességében nagyon jól éreztük magunkat ezeken a testnevelés órákon és többen is kedvet kaptak, hogy a kipróbált gyakorlatokat otthon is folytassák.”
(Beszámoló egy tanulótól)
„Pozitív ‘csalódás’ volt számomra ennek a témahétnek a megvalósítása. Vörös István szavaival élve: ‘Akkor tanít jól az ember, ha közben ő maga is tanul.’ Ez valósult meg a Digitális Témahéten.”
(Tanári tapasztalat)