Circle-2

Aktív közlekedés hete az iskolában

BERETTYÓÚJFALU, II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA, HUNYADI MÁTYÁS TAGISKOLÁJA

Kinek köszönhetjük a jógyakorlat megosztását?

Fábián Csilla Mária

Melyik témakörhöz kapcsolódik?

Aktív Közlekedés Hete, Együttműködés iskolával/szervezettel, Digitális eszközhasználat

Kiknek szól?

Alsó tagozatos tanulók, felső tagozatos tanulók és tantestület

JÓGYAKORLAT BEMUTATÁSA

Célkitűzés

A megvalósított program, a „Közlekedési Hét” célja a közlekedési kultúra és tudás javítása volt.

Megvalósítás

Számos program valósult meg a programhoz kapcsolódóan a kijelölt hét folyamán, mely egy közös megnyitóval kezdődött.

A Közlekedési Héten a gyerekek reggel többségében kerékpárral érkeztek az iskolába. Pontgyűjtő füzetet osztottak első nap a szervezők, és aki a héten nem gépjárművel érkezett, pontot kapott. A legtöbb pontot gyűjtők jutalomban részesültek a Közlekedési Hét végén.  

A tanulók a Közlekedési Hét alkalmából plakátot is készítettek.

A tanulók megismerték a védőfelszereléseket, és az iskolai kerékpártárolónál megbeszélték a pedagógusokkal, hogy mire figyeljenek, mit ellenőrizzenek a kerékpáron, mielőtt elindulnak (fék, levegő a gumikban, lánc feszessége, kormány, nyereg stabilitása stb.).  Lehetőségük nyílt a közelben lévő kerékpárboltban megnézni és felpróbálni néhány kerékpáros védőfelszerelést (sisak, kesztyű.).

Interaktív órán, a laptop segítségével rengeteg sisakot, térdvédőt, könyökvédőt, kesztyűt néztek meg. A fiúk kiválasztották a számukra legmenőbb darabokat, a lányok a legszebb színűeket, legcukibb mintázatúakat. Az órát saját élményeik, kudarcaik mesélésével, rajzolásával színesítették.

Technika- és osztályfőnöki óra keretén belül tanulmányi séták, közlekedési séták valósultak meg, melyek keretében feltérképezték a tanulók az iskola közelében található KRESZ-táblákat.

„Az első tábla, aminél megálltunk, a „Vigyázz! Gyerekek!” tábla volt. Megbeszéltük, hogy óvodák, iskolák előtt, mindenütt ott van ez a tábla, hogy lassabban menjenek az autók. Iskolánk közelében gyalogosátkelőhely van, megismerkedtünk ott is a közlekedési táblával és a szabályos átkelést is gyakoroltuk. Láttunk még gyógyszertárat és a kerékpárutat jelző táblákat. A tanító nénitől megtudtuk, hogy ezek a táblák fontos információkat adnak, tájékoztatnak és segítik a közlekedést.”

A 7-8 osztályos tanulók kerékpárral indultak útnak megnézni a táblákat, és gyakorolták a helyes közlekedést.

Az intézmény a hét során kerékpártúrát szervezett Nagyrábéra.

A kerékpártúrát előzetes felkészülés előzte meg. Elméleti foglalkozáson a kerékpárosokra vonatkozó alapvető szabályokat ismételték át, illetve megbeszélték, hogy mindenki a túrára alkalmas kerékpárral érkezzen, a láthatósági mellényen kívül a kötelező feleszerelések, pótalkatrészek mindenkinél legyenek ott.

A kerékpártúra során felhívták a figyelmet a követési távolság fontosságára, melynek betartására folyamatosan emlékeztették tanítványainkat. A lakott területen kívül is láthatósági mellényt viseltek, a kerekpáros közlekedési szabályokat betartották, különösen odafigyelve balra kanyarodásnál.

A szabadidőben egy közlekedési oktatójátékkal, társasjátékkal játszhattak a tanulók.

Az intézmény a berettyóújfalui rendőrkapitánysággal valósított meg együttműködést a program keretein belül, akik szakszerűen átvizsgálták a tanulók kerékpárjait, és megjutalmazták a szabályoknak megfelelően felszerelt kerékpárok tulajdonosait.

A „Közlekedési Hét” keretében az alsó osztályosok ismereteit oktatófilm nézésével bővítettük. Címe: „STOP! – Közlekedj okosan!” A filmben egy kutya tanítja a cicát a helyes közlekedésre és arra, hogy milyen szabályokat kell betartani.

Az iskola tanulói KRESZ-teszt kitöltésével mutatták meg mennyire jártasok a közlekedési ismertekben. Korosztályonként más-más nehézségű feladatlapot kellett kitölteniük.

Technikaórán a tanulók a témakörhöz kapcsolódó makettet készítettek.

Tapasztalatok, javaslatok

Több olyan jellegű órát lenne érdemes tartani, amivel a tanulók közlekedési ismeretei bővülnek.

„A gyerekek nagyon szívesen részt vettek a megvalósításra került programokon. Igyekeztek ezen a héten gyalog és kerékpárral közlekedni. Örültek, hogy ez a hét kicsit más volt, mint a többi. A kollégák örültek, hogy igyekeztem őket úgy beosztani, hogy ne a szabadidőjüket kössem le. A szülők minden kezdeményezést örömmel fogadnak és partnerek benne.”

Galéria