Circle-2

Sokszínű közlekedés

MEZŐTÚR, SZENT ISTVÁN KATOLIKUS ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA

Kinek köszönhetjük a jógyakorlat megosztását?

Lantai Laura, Selymes Martin

Melyik témakörhöz kapcsolódik?

Aktív Közlekedés Hete

Kiknek szól?

Alsó tagozatos tanulók, felső tagozatos tanulók és tantestület

JÓGYAKORLAT BEMUTATÁSA

Célkitűzés

Az Aktív Közlekedés hetének fő célja az iskolába való szabályos, biztonságos közlekedés népszerűsítése volt a diákok, az iskolai dolgozók és a szülők körében. Ezzel összekötve a hagyományápolást, a fenntarthatóságot és a közösségfejlesztést is célul tűzte ki az intézmény. A programban az iskola teljes közössége részt vett. A tanulókat és a szülőket előzetesen tájékoztatta az intézmény a hét programjairól. A szülők többsége támogatta a kezdeményezést.

A programhoz szükséges feltételek és eszközök

  • Eszközök a megvalósításhoz: kerékpárok, rollerek, jutalomkártyák, térképek, ha van, akkor egységes pólók (ez az összetartozást erősíti);
  • Személyi feltételek: pedagógusok, iskolarendőr.

Megvalósítás

A hét témanapokra lett felosztva, ezzel is színesebbé téve a közlekedés hetét. Jutalomkártyákkal és jelvényekkel készült az intézmény a kerékpárral és gyalogosan érkező diákok számára. Az intézmény iskolarendőre segítette a gyalogos átkelőhelyen történő biztonságos és helyes átkelést.

A témanapok

  • Hétfő: Ismerd meg városodat gyalogosan is! A tanulók a testnevelésórákon belül, illetve napköziben fedezték fel a várost gyalogosan. Más-más útvonalakat kaptak az egyes osztályok. A város felfedezését követően a napköziben a tantárgyi koncentrációt erősítve, rajzokat készítettek vagy beszámolót írhattak a diákok.
  • Kedd: Találd meg városunk nevezetességeit! Kijelölt városi nevezetességekhez kellett eljutni, ahol a tanulók néhány szót hallhattak az adott nevezetességről. (Pl. Petőfi Sándor mellszobránál elszavalták az Anyám tyúkja című verset az alsósok.)
  • Szerda: Kincsvadászat. A városunk kijelölt pontjain betűket helyeztek el és amikor az iskolába visszaértek a diákok, ki kellett belőle rakni egy szót, amely a közlekedéssel kapcsolatos.
  • Csütörtök: Kerékpáros ügyességi feladatok az iskola udvarán az iskolarendőr irányításával, minden osztály számára. Ezt megelőzően az iskolarendőr ellenőrizte a kerékpárok felszereltségét.
  • Péntek: Ismerd meg a körülötted élő növényeket! Séta az iskolához közeli játszóterekre, út közben a fák és azok jellemzőinek megismerése, hazafelé a hallottak elismétlése az adott fáknál. Séta összekapcsolása játszótéri kalanddal. A felső tagozaton: helyi állatvédő egyesület látogatása, ezáltal az állatvédelem fontosságának erősítése. A programok szorosan összekapcsolódtak a különböző tantárgyakkal, kiváltképp: természetismeret, magyar nyelv-és irodalom, testnevelés, vizuális kultúra és technika.

Tapasztalatok, javaslatok

Érdemes több kollegát bevonni a megvalósításba, mert utólag remek ötletek érkeztek a kollégáktól. 
„A diákok körében a program óta gyakoribb a kerékpárral és gyalogosan történő iskolába jövetel. A pedagógusok szintén szívesebben érkeznek kerékpárral vagy gyalogoson, amikor erre lehetőségük van.”

Galéria